Szkoła Podstawowa w Brojcach

Szkoła Podstawowa w Brojcach

72-304 Brojce ul. Długa 19

 

tel. 91 386 11 16

 

email: sp.brojce@brojce.net.pl

 

ePUAP: /SPBrojce/SkrytkaESP

 

https://www.facebook.com/SU-Brojce-106630704405580

 

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1092410
  • Do końca roku: 225 dni
  • Do wakacji: 32 dni

EkoEksperymentarium - POKÓJ DZIECKA

Gra EkoEksperymentarium to narzędzie, które w ciekawy sposób uczy ekologii oraz pomaga wyrabiać nawyki przyjazne Planecie. Każdy pokój w grze poświęcony jest jednemu tematowi. Uczniowie klasy III tym razem (po kuchni, łazience, salonie) odwiedzili pokój dziecka. W pokoju dziecka uczniowie przechodzą przez gry wspólnie z kilkuletnią dziewczynką - Różą.
Tematem tego pokoju gier było pojęcie śladu węglowego. Dzieci podczas gry dowiedziały się jak go zmniejszać.

W pokoju dziecka grali w cztery gry:
“TRANSPORT”
“OKNO DACHOWE”
“ZA DUŻO RZECZY”
“KIERMASZ WYMIANY ZABAWEK”

 

W każdej grze dzieci otrzymywały w nagrodę punkty będące symbolami zmniejszenia śladu węglowego. Punkty wpisywały  w odpowiednie chmurki na planszy wyników. Po przejściu czterech gier i zebraniu wszystkich punktów uczniowie otrzymali nagrodę: Podziękowania od Planety.

                             DEFINICJA ŚLADU WĘGLOWEGO
Ślad węglowy to suma antropogenicznych gazów cieplarnianych powstałych w wyniku spalania paliw kopalnych. Wyrażona w tonach lub kilogramach ekwiwalentu CO2, powstałych w określonym czasie. (za: WHO). Ludzie w wyniku swojej działalności wytwarzają różne gazy cieplarniane (dwutlenek węgla, metan, podtlenek azotu itp.), a dla uproszczenia przelicza się je na ekwiwalent CO2, dlatego nazywamy tę miarę “śladem węglowym”. Jest to miara wpływu działalności człowieka na ocieplenie klimatu.
                        Co zostawia największy ślad węglowy?

Największy ślad węglowy zostawia przemysł i wydobywnictwo, jednak, żeby dostrzec skalę zagrożenia i nasz wpływ warto skupić się na śladzie jaki generują poszczególne produkty. To my swoimi wyborami zakupowymi decydujemy co będzie produkowane. Sporym problemem są produkty jednorazowego użytku oraz o krótkim czasie użytkowania, często produkowane po najniższych kosztach, a co za tym idzie bez uwzględniania potrzeb środowiskowych. Do kategorii tej trafią m.in. jednorazowe reklamówki i plastikowe słomki, produkty wymagające transportu ale też wiele zabawek czy przyborów szkolnych.
 Kilka prostych sposobów na ograniczenie śladu węglowego:

¾    kupuj mniej,

¾    podróżuj odpowiedzialnie,

¾    naprawiaj i korzystaj z rzeczy z drugiego obiegu,

¾    oszczędzaj energię.

 

GRA “TRANSPORT”
● Rozmowa o wyższości transportu zbiorowego nad indywidualnym (mniej korków, więcej przewiezionych osób, nie trzeba budować parkingów, mniej smogu)
● Porównanie ile śladu węglowego wytwarza dany środek transportu przy pomocy KALKULATORA ŚLADU WĘGLOWEGO

 

GRA “OKNO DACHOWE”
● Rozmowa o tym, co zrobić z oknem kiedy jest upał, a nie chcemy, żeby pokój się nagrzał. Jak wykorzystać zimowe słońce do ogrzania pokoju?

(Okna dachowe wpuszczają więcej światła, co pozwala pokój ogrzać i oświetlić bez użycia energii elektrycznej. Proste rozwiązania takie jak markiza czy roleta pozwalają utrzymać chłód bez wiatraka i prądożernej klimatyzacji).

GRA “ZA DUŻO RZECZY”
● Rozmowa o tym, że każda rzecz jest wyprodukowana, a produkcja to zużycie surowców naturalnych, wody i prądu.
● Co można zrobić, żeby rzeczy dłużej nam służyły? Chodzi o proste rozwiązania: zamykanie mazaków, zakręcanie kleju, wykorzystywanie ścinków, używanie zeszytów do końca.
● Pomysły, jak można wykorzystać rzeczy ponownie i zrobić coś praktycznego zamiast kupować. Dzieci podczas lekcji poznały prosty przepis na klej ekologiczny.


GRA “KIERMASZ WYMIANY ZABAWEK”
● Rozmowa o tym, jaka jest alternatywa dla kupowania nowych rzeczy? (Wymiana, kupowanie używanych, zrobienie samemu.)

KONIEC GRY – NAGRODA -  oklaski, kilka słów podsumowania i podziękowania od Ziemi.

Małgorzata Kozłowska